Släpp på spänningar och lär dig andas igen

Målet med yoga är att genom kroppsliga och mentala övningar skapa energi, balans, flexibilitet, styrka och ett inre lugn för att uppnå god fysisk och mental hälsa. Hos oss får du möjlighet att träna yoga självständigt och tillsammans med instruktör. Vi har även samarbeten med företag som håller kurser varje vecka i Yoga som finns i anslutning till Vägen framåt. 

 

Här följer några vetenskapliga råd varför Yoga är bra

DU BLIR MER KONCENTRERAD

Om koncentrationen är på topp har vi lättare för att lära oss nya saker, ta in ny information och kan utföra uppgifter och vardagssysslor mer effektivt. Eftersom yoga är en aktivitet som kräver fullt fokus bidrar den till att stärka koncentrationsförmågan. Forskning har visat att så lite som åtta veckors yoga kan ge förbättrad koncentration och motivation.

DU BLIR STARK OCH SMIDIG

Yogans rörelser och positioner involverar hela kroppen. Genom både statiska och dynamiska övningar bygger du upp en stark bålmuskulatur, vilket bidrar till bättre hållning och balans och minskad risk för ont i ryggen. Yogan hjälper dig också att utveckla och förbättra din rörlighet. Den styrka och smidighet du bygger upp med regelbunden yoga ger en funktionell och genomtränad kropp som blir mindre utsatt för belastningsskador.

DU BLIR MER NÖJD MED DIG SJÄLV

Genom yoga kan du lära känna dig själv bättre och bli mer medveten om dina behov och gränser. När man fokuserar mer på sitt inre och inser att perfektion inte är målet kommer självförtroendet att växa gradvis. En mjukare, starkare och mindre stressad kropp kommer också att bidra till ökad självkänsla. Forskningen visar också att yoga stimulerar vagusnerven i kroppen, och en väl fungerande vagusnerv kan göra oss lugnare, mer avslappnade och tryggare i mötet med andra.

YOGA ÄR BRA FÖR HJÄRTAT

I en studie från 2014 fann forskare att sannolikheten att personer som utövar yoga får hjärt–kärlsjukdomar är lägre än för dem som inte tränar alls. Man tror att detta beror på att yogan leder till stressreducerande förändringar i det autonoma nervsystemet. Generellt sett visar forskningen att yoga ger ökad blodcirkulation och sänkt blodtryck, vilket i sin tur minskar risken för blodproppar. 

DU FÅR BÄTTRE MATSMÄLTNING

De vridningar och vändningar du gör under yogaövningar stimulerar transporten av maten genom kroppen. På samma sätt som en stel rygg behöver massage för att mjukas upp behöver tarmarna masseras för att kunna transportera maten. Matsmältningen påverkas både av hur du rör dig och hur du andas. Ju djupare du andas, desto lättare får kroppen att göra sig av med maten. Avslappning är också viktig för matsmältningen. När vi stressar prioriterar kroppen ned matsmältningen eftersom den tror att vi är i fara.

DU ÄR HÄR OCH NU

Yoga är ett perfekt sätt att lära sig acceptera nuet och leva “där fötterna står” så att säga. Meditationen i yogan hjälper dig att ta itu med det som händer just nu. Du kommer känna att du blir en del av någonting större. Även känslor som empati, tacksamhet och förlåtelse kommer poppa upp. Du kommer märka att din självkänsla stärks och att din grundglädje ökar.

Behöver du hjälp eller vill boka ett personligt samtal med oss?

Bli kontaktad av oss och berätta om dina tankar och din situation – och ta reda på mer om vi kan hjälpa dig. 
Har du kommit så här långt – är du redan på rätt väg. Samtalet är kostnadsfritt.